Vyžadována je srozumitelnost a jasnost souhlasu – problém může být i v použití složitého právnického jazyka nebo naopak přílišné stručnosti. Souhlas nemůže být součástí obchodních podmínek – je potřeba ho získat samostatně. Udělení souhlasu pak nesmí být podmínkou poskytnutí služby v případě, že pro poskytnutí takové služby není daného souhlasu vůbec zapotřebí – např. nelze podmiňovat nákup v e-shopu souhlasem se zasíláním marketingových sdělení. Co se týče osobních údajů, které např. e-shop potřebuje nezbytně pro zpracování objednávky, k těm zákazník souhlas dávat nemusí, jelikož souhlas zde vyplývá ze zákona – bez osobních údajů by vůbec nebylo možné uzavřít v rámci objednávky v e-shopu kupní smlouvu.
Vzhledem k tomu, že souhlasy udělené “po staru” požadavky GDPR nesplňují, budou si je muset všechny firmy a instituce vyžádat znovu – pokud by tak neučinily, musely by osobní údaje ze svých klientských databází ke dni účinnosti GDPR smazat. Po Novém roce lze tedy očekávat nápor žádostí o souhlas.
Získání souhlasu by měly firmy umět zpětně prokázat. Většinou půjde o zaškrtnutí políčka na webu, zaslání e-mailu či podpis listiny. Souhlas lze ovšem získat i ústně během nahrávaného rozhovoru.
Petr Psotka, advokát